titulek stranky.jpg, 178kB

USA

13.9. pátek – 15.9. neděle

Washington

Po přistání na letišti ve Washingtonu celkem hladce procházíme přes celní kontrolu. Vzhledem k přísným vstupním procedurám, se nás ani moc nevyptávali, proč tu jsme, co všechno chceme navštívit a tak podobně. Vyzvedáváme si bagáž a jdeme ven k zastávce autobusu. Nejprve kupujeme v místním stánku jízdenky a jedeme nočním městem ke stanici metra Ballston. Pomocí ochotného černocha si kupujeme v automatu lístky do naší cílové stanice – Metro Center. Odtud musíme přejít na ulici H, odkud pokračujeme městským autobusem do hostelu, kde máme rezervované noclehy. Nalézt tu správnou zastávku, kde vystoupit, nám opět pomáhají ochotní místní. Hostel je už jen pár kroků. Po nezbytných úvodních formalitách se ubytováváme v malém pokojíku se dvěma palandami. Pěkná haluzna. Ani si nevzpomínám, kdy jsem naposledy spal v něčem podobném a za takové hrozné peníze. No nic, je to především na přespání.

Probouzím se se svítáním a koukám, že jsem v pokoji sám. Dozvídám se, že Míla s Olgou jsou na nohou už od tří. Nechápu, že po tak dlouhém letu nejsou unaveni. Asi jim prostě nesedl časový posun. Dáváme si palačinkovou snídani, která je v ceně ubytování a poté se vydáváme do města na prohlídku. Kráčíme pěšky. Po ránu je ještě docela chladno, ale během dne se výrazně oteplilo. Panuje doslova letní počasí. Procházíme kolem nádraží Union station, až se dostáváme k ohromné bílé budově Kapitolu. Obcházíme jej k rozlehlému parku Mall. Nenechali jsme si ujít návštěvu zdejších muzeí, konkrétně muzea Indiánů, Letectví a kosmonautiky a o kus dále i Přírodovědecké muzeum, kde si prohlížíme největší diamant světa. Vstupy do všech muzeí jsou zdarma a u vchodu do každého z nich jsme nuceni projít důkladnou rentgenovou kontrolou, podobně jako je tomu na letišti.

Po prohlídce muzeí odbočujeme ke staré budově pošty, kde vyjíždíme výtahem na ochoz ve věži odkud se naskýtá pěkný výhled na město. Špatně se ale fotí, protože jsou v oknech drátěné mříže a skla.

Od pošty je to jen pár desítek metrů k Bílému domu. Jdeme k němu ze strany Mallu, od velkého trávníku, ale prostor je hlídaný policií, takže vidíme sídlo amerického prezidenta poměrně z dálky. Naše následující kroky vedou kolem obelisku, toho času však pod lešením a tudíž nepřístupném. Obcházíme jezírko Tidal k Jeffersonově památníku. Rozhoduji se tu zůstat do setmění a projít si pěšky cestou do hostelu noční Washington. Zvláště památky jsou krásně nasvícené, jinak je město překvapivě pusté a prázdné. Po setmění se lidé z ulic jaksi vytratili…

Během večera i následujícího rána zjišťujeme na hostelu nemilou skutečnost, jak ubytovací kapacitě zcela nedostačuje koupelna a WC. Problém se projevoval neustále se tvořícími frontami. Natolik nás to otrávilo, že jsme šli využít prostorné a čisté zařízení nedalekého supermarketu.

Dnes jedeme metrem na stanici Farragut, odkud míříme přímo k Bílému domu, tentokrát z opačné strany než včera a navíc máme štěstí, že se můžeme dostat k plotu do těsné blízkosti budovy.

Následně pokračujeme na prostranství Mall k památníku obětem druhé světové války a dále k Lincolnovu památníku. Je tu docela nával. Po krátkém odpočinku přecházíme řeku Potomac ke hřbitovu Arlington, který už vlastně leží ve státě Virginia. Od vrchní stavby na návrší je krásně vidět Pentagon - pětiúhelníková budova Ministerstva obrany Spojených států.

Poslední úsek představuje procházka areálem hřbitova až k památníku Mariňáků. Inspirací pro toto dílo byla zjevně slavné fotografie z druhé světové války, na které jsou zachyceni američtí vojáci vztyčuji vlajku po dobytí japonské Iwo Jimy. Ze stanice Rosslyn se metrem vracíme na Mall ve Washingtonu D.C, odkud pak kráčíme do hostelu.

Ráno po snídani balíme věci a odcházíme na nádraží Union station na autobus do New Yorku. Vyjíždíme s asi půlhodinovým zpožděním. Během jízdy nás doprovází vydatný déšť…

16.9. pondělí – 20.9. pátek

New York

Po čtyřech hodinách přijíždíme do New Yorku, kde registrujeme parádní počasí. Je poměrně teplo a polojasno. Vystupujeme poblíž 42. ulice. Ptáme se na nejbližší stanici metra, kde by se dala koupit týdenní jízdenka. Poté, co ji máme, jedeme rovnou do hotelu ve čtvrti Queens – Jamaica. Jelikož je to od Manhattanu vzdáleno kolem 15 km, cesta trvá zhruba 40 minut. Hotel stojí nedaleko stanice metra a na místě zjišťujeme potěšující skutečnost – jeho úroveň je někde úplně jinde než hostel ve Washingtonu. Tohle je opravdu hotel a pokoj s vlastní koupelnou. Navíc snídaně ve formě bufetu.

Po ubytování jedeme zpět do města, konkrétně na Times square. Toto prostranství zdobené zářícími reklamními tabulemi představuje centrum New Yorku, které je plné života v jakoukoli hodinu. Vyzvedáváme si zde vstupové city pasy, které jdeme vzápětí využít do muzea voskových figurín Madame Tussauds. Jsme překvapeni, jak jsou slavné osobnosti věrně vymodelované. Jako živé! Poté se vracíme na Times square a čekáme zde do setmění, kdy se zde vše krásně rozzáří.

Nazítří máme naplánovaný výlet k soše Svobody. Ráno je poměrně chladno a na lodi obzvlášť. Jsem nucen vytáhnout svetr. Z Liberty islandu se nabízí nádherný výhled přes vodu na newyorské mrakodrapy jižního Manhattanu. Poté, co se sem vracíme, pokračujeme v procházce na Wall street a dále kolem kostela Trinity k místu, kde stály do 11. září 2001 slavná Dvojčata. Navštěvujeme muzeum zasvěcené této události a dostáváme se k místu útoků. Je tu dlouhá fronta, kterou si nakonec vystávám jen já; spolucestovatelé tu nechtěli čekat. Fronta nicméně postupovala rychle a za dvacet minut stojím u Grand zero. Na místě základů věží jsou dnes zbudovány obrovské bazény - fontány a kolem vyrostl park nově vysázených stromů. V pozadí se dokončuje nový symbol New Yorku – Freedom tower, který by měl být letos dokončen.

Po prohlídce odcházím k náměstíčku poblíž kostela sv. Pavla, kde na mě čekají Olga s Mílou.

Nyní se vydáváme k městské radnici a dále kolem soudních budov až do Čínské a Italské čtvrti, které v rychlosti probíháme. Dalším cílem je Broooklynský most, z něhož je opět super pohled na mrakodrapy Manhattanu. Ovšem mnohem lepší záběr se naskýtá až z Brooklynské promenády, právě pod mostem. Pohled je tak super, že jsem rozhodnut tu zůstat do tmy; na rozdíl od mých kolegů, kteří opět zvedají kotvy a vrací se do hotelu. Promenáda je plná lidí a s přicházející tmou si tu rychtuje své stativy několik fotografů. Po pořízení úžasných nočních snímků se vracím spodní větví metra do hotelu v Jamaice.

Dnes máme v plánu podniknout okružní plavbu kolem Manhattanu. Loď vyplouvá z mola 83 na západním konci 42. ulice. Nejprve směřujeme na jih k soše svobody a dále pod Brooklynským a Manhattanským mostem plujeme k severu. Míjíme budovu OSN a doplouváme po řece Harlem ke stejnojmenné čtvrti, která nese pověst, jako nepříliš bezpečná newyorská část. Jakmile se stáčíme opět k jihu vplutím na řeku Hudson, všímáme si nalevo středověkého kláštera Cloisters, který máme v plánu také navštívit.

Po návratu na pevninu směřujeme za dalším cílem: Rockefeler center. Mrakodrap, na jehož vrcholek vyjíždíme výtahem a obdivujeme se nádherného pohledu na New York. Podobný zážitek, avšak v noci, nás čeká z vyhlídky Empire State Building. Problém byl, že jsme museli odevzdat stativy, takže fotit z ruky bylo obtížné, prakticky nemožné, ale nakonec se výsledek ukázal jako překvapivě dobrý.

Následující den jedeme do již zmiňovaného kláštera v Cloisters. Je to jiný svět, jako bychom ani nebyli v New Yorku. Kopce porostlé vegetací a uprostřed středověká stavba.

Odsud pokračujeme do Central parku. Částečně procházíme jeho severní část, ale pro jeho rozlehlost popojíždíme metrem jižněji, odkud pak pokračujeme pěšky přes velký trávník k jezírku s malou replikou hradu. Park procházíme pomalu. Je hezky tak relaxujeme v trávě na místech s pěknými výhledy. Den končím opět vysedáváním do tmy na Times square, kde panuje fakticky nezapomenutelná atmosféra.

Poslední den pobytu je volný. Každý si jde po svém. Já mířím ještě jednou na Wall street, pak k Lincolnovu centru a přes náměstí Columbus circle k Rockefelerovu centru. Pochopitelně nevynechám Times square. Nakonec končím na deváté ulici, kde se v místních obchodech snažím nalézt něco, co bych přivezl domů.

Po návratu na hotel se zase všichni tři shledáváme a společně čekáme na odvoz na letiště.